O anumita dieta, bazata pe alimente sanatoase, reduce riscul de declansare a cancerului mamar, potrivit unor studii recente, citate de nutritionistii britanici, informeaza mirror.co.uk.
Alimente benefice in lupta impotriva cancerului
1. Cerealele integrale – sunt bogate in fibre care reduc riscul de aparitie a cancerului mamar. Un studiu suedez a relevat faptul ca femeile care mananca peste 25 de grame de fibre in fiecare zi sunt cu 40 la suta mai putin expuse in fata riscului de declansare a acestei maladii.
Mancati mai mult – optati pentru carbohidrati ce provin din cereale integrale sanatoase, precum cele din paine, pasat de ovaz, orez brun si paste.
2. Fructe si legume – O dieta bogata in antioxidanti provenind din fructe intens colorate si din legume este benefica in combaterea radicalilor liberi (celule daunatoare care provoaca aparitia cancerului). Un studiu efectuat in China in acest an a relevat faptul ca femeile care mananca mai multe fructe si legume decat media populatiei beneficiaza de o reducere substantiala a riscului de aparitie a cancerului mamar.
Mancati mai mult – uitati de “regula celor cinci”. Pentru a maximiza protectia organismului impotriva cancerului, tot mai multi nutritionisti recomanda noua sau zece portii de fructe si legume in dieta zilnica. O singura portie este echivalenta cu un pahar de suc proaspat, o portocala de marime medie sau cu 12 boabe de struguri.
3. Produse lactate bogate in vitamina D – Studiile recente au demonstrat ca vitamina D poate sa opreasca diviziunea si cresterea celulara, protejand astfel organismul impotriva celulelor care declanseaza cancerul. Cele mai bogate alimente in vitamina D sunt produsele lactate, ouale si uleiul de peste.
In trecut, produsele lactate au fost asociate cu aparitia cancerului mamar, insa un studiu recent, bazat pe cele anterioare, publicat in American Journal of Clinical Nutrition, a evidentiat faptul ca o dieta bazata pe produse lactate cu un continut mic de grasimi, precum laptele degresat, branza de casa si iaurtul, sunt benefice impotriva acestei maladii.
Mancati mai mult – beti un pahar de lapte degresat in fiecare zi si un ou de cateva ori pe saptamana. Vitamina D este sintetizata si de piele, in urma expunerii la soare. Este indicat sa petreceti cel putin 15 minute in aer liber in fiecare zi.
4. Grasimile bune – Un nivel mare de estrogen stimuleaza reproducerea celulelor mamare, crescand riscul dezvoltarii cancerului. Anumiti experti considera ca grasimile “neprietenoase cu estrogenul” din dieta zilnica reduc riscul de aparitie a cancerului. Printre aceste grasimi bune se numara grasimile omega‑3 din uleiul de peste si grasimile omega‑9 din uleiul de masline.
Mancati mai mult – mancati una sau doua portii de carne de peste, precum somon, macrou sau ton proaspat (nu la conserva) in fiecare saptamana. Preparati‑le cu ulei de masline.
5. Fasolea si alte boabe de leguminoase – Fasolea si alte leguminoase precum lintea si nautul contin multe fibre care protejeaza impotriva cancerului, dar si molecule de polifenoli si lignani care limiteaza cresterea tumorilor.
Un studiu realizat de cercetatorii de la Harvard School Of Public Health a monitorizat dietele a 90.000 de infirmiere de‑a lungul a opt ani. Femeile care mancau fasole cu o frecventa de doua‑patru ori pe saptamana au beneficiat de o reducere cu 25 la suta a riscului de aparitie a cancerului mamar.
Mancati mai mult – adaugati o ceasca cu boabe de fasole sau linte cand preparati sosul chili, spaghete bolognese, supa sau tocana, de doua sau de trei ori pe saptamana, alaturi de humus si boabe de soia verde (edamame).
Alimente de evitat
1. Carnea rosie – Exista cateva dovezi care i‑au facut pe medici sa considere ca un consum ridicat de carne rosie mareste riscul declansarii cancerului mamar. Alte studii sugereaza faptul ca potentialele efecte benefice anticanceroase ale consumului de peste ar putea fi anulate daca se consuma o cantitate prea mare de carne de peste.
Mancati mai putin – limitati carnea rosie la doua-trei portii pe saptamana si optati pentru alimentele organice.
2. Alcoolul – Cercetatorii au remarcat ca alcoolul creste riscul de declansare a cancerului mamar, insa nu au aflat deocamdata cauzele acestui proces. Una dintre teorii sustine ca alcoolul forteaza ficatul, afectandu‑i capacitatea de a inlatura surplusul de estrogen din sange.
Un studiu din acest an a descoperit ca fiecare pahar suplimentar de vin baut in fiecare zi creste riscul declansarii cancerului mamar cu pana la 7 la suta. Cu alte cuvinte, vor exista trei cazuri suplimentare de cancer mamar la fiecare 200 de femei care beau doua pahare de alcool pe zi, comparativ cu femeile care nu beau alcool.
Beti mai putin – daca nu doriti sa deveniti o persoana care a renuntat complet la alcool, atunci asigurati‑va ca respectati doza maxima de 14 unitati de alcool pe saptamana recomandata fiecarei femei. Faceti pauze de cel putin 3‑4 zile, in care sa nu consumati deloc alcool, pentru a acorda ficatului dumneavoastra o perioada de odihna.
3. Carbohidratii albi sau zaharosi – Multi nutritionisti considera ca ar fi indicat sa mancati mai putine alimente preparate din carbohidrati rafinati, precum faina alba sau zahar. Ei cred ca aceste alimente ar putea stimula cresterea celulara la nivelul tesuturilor mamare.
Un studiu efectuat la scara larga printre femeile chineze din Statele Unite a raportat in acest an faptul ca pentru doamnele mai tinere de 50 de ani, o dieta bogata in carbohidrati rafinati creste riscul de aparitie a cancerului mamar. In plus, alimentele bogate in zahar conduc la cresterea in greutate, care determina la randul ei o crestere a riscului de dezvoltare a cancerului mamar.
Mancati mai putin – reduceti cantitatea de carbohidrati rafinati din alimentatia zilnica, precum dulciurile, cerealele coapte in zahar, painea alba, prajituri si biscuiti.
4. Grasimile rele – Grasimile saturate sunt asociate cu o crestere semnificativa a riscului de producere a cancerului mamar, in special in cazul femeilor aflate la menopauza. O serie de grasimi transformate, preparate in gospodarie, precum cele din aluatul de foi si in prajituri, ar fi indicat sa fie evitate.
Mancati mai putin – limitati grasimile saturate si grasimile transformate din dieta zilnica prin consultarea etichetelor nutritionale ale alimentelor. Incercati sa limitati acest consum la cel mult 20 de grame de grasimi saturate pe zi.
5. Prajelile – Exista numeroase dovezi care indica faptul ca un consum mare de carne prajita creste riscul de aparitie a cancerului intestinal, dar si a celui mamar, mai ales atunci cand carnea este prajita la temperaturi ridicate. Substantele chimice formate in carnea prea arsa determina si ele aparitia cancerului.
Mancati mai putin – cele mai sigure metode de preparare a carnii sunt fierberea, fierberea partiala in lichid si la foc mic, sau coacerea in cuptorul cu microunde. Marinarea carnii cu otet sau cu suc de lamaie, inainte de pregatirea fripturilor pe gratar, previne aparitia substantelor nocive in carne
Sursa: www.evenimentul.ro